Przyczyny dysleksji
Wciąż istnieje trudność w ustaleniu jednoznacznej przyczyny wystąpienia dysleksji.
Z tego powodu powstało kilka teorii etiologicznych:
- koncepcja genetyczna – dziedziczenie zaburzeń funkcjonowania centralnego układu nerwowego,
- koncepcja organiczna – uszkodzenie struktur mózgu w okresie okołoporodowym,
- koncepcja hormonalna – nadprodukcja testosteronu w okresie prenatalnym i zablokowanie rozwoju lewej półkuli mózgu,
- koncepcja opóźnionego dojrzewania układu nerwowego – zaburzenia funkcjonowania centralnego układu nerwowego powstałe we wczesnym okresie rozwoju.
U dzieci z dysleksją często występują wady wymowy, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia słuchu fonemowego, leworęczność, oburęczność, skrzyżowana lateralizacja, zaburzenia uwagi i pamięci, co wskazuje na wieloprzyczynowość zaburzeń dyslektycznych.
Zgodnie z wymienionymi koncepcjami do najczęstszych problemów wskazujących na możliwość wystąpienia dysleksji należą:
- dysleksja w rodzinie
- skrzyżowana lateralizacja u rodziców
- leworęczność w rodzinie
- zaburzenia przebiegu ciąży i porodu
- wcześniactwo
- dysharmonie w rozwoju psychoruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym
- oburęczność, skrzyżowana lateralizacja
- opóźniony rozwój mowy, wady wymowy
Do przyczyn wystąpienia dysleksji należy również dołączyć również te, które wynikają z nieprawidłowego postępowania terapeutycznego:
- wadliwe metody nauczania – głoskowanie, literowanie, poznawanie liter przez odwoływanie się do początkowej głoski w wyrazach,
- zbyt wczesne rozpoczynanie nauki języka obcego – przed opanowaniem poprawności artykulacyjnej języka ojczystego,
- równomierne ćwiczenie sprawności obu rąk.