Gabinet Logopedyczny Moja Mowa Skuteczna i bezstresowa terapia logopedyczna
Skuteczna i bezstresowa terapia logopedyczna

Diagnoza dysleksji

Podstawowym celem diagnozy jest określenie co dziecko już potrafi. Opis funkcjonowania dziecka we wszystkich sferach rozwojowych daje nam możliwość określenia poziomu od którego należy rozpocząć ćwiczenia, a nie kierowanie się wiekiem rozwojowym dziecka w ustalaniu programu terapii. Dzięki takiemu podejściu możemy dobrze dostosować poziom trudności wykonywanych zadań, by nie były zbyt trudne i nie działały destrukcyjnie, ale też by nie były zbyt łatwe, bo takie nie warunkują rozwoju.

Oddziaływania terapeutyczne są tym skuteczniejsze im wcześniej się rozpoczynają. Działania profilaktyczne trwają krócej niż korekcyjne i powinny wyprzedzać naukę czytania i pisania.

Konieczne jest zbadanie wszystkich funkcji poznawczych dziecka, a więc:

  1. Sprawności motorycznej w zakresie dużej motoryki, sprawności manualnej i sprawności narządów artykulacyjnych. Dzieci z grupy ryzyka dysleksji często wykazują opóźnienia w rozwoju ruchowym.
  2. Lateralizacji, która wskazuje nam poziom dojrzałości centralnego układu nerwowego.
  3. Poziomu rozwoju spostrzegania wzrokowego i słuchowego, warunkujących możliwość uczenia się czytania, pisania i poprawnej wymowy
  4. Umiejętności językowych, ponieważ opanowanie poprawnej artykulacji, rozumienie znaczeń i umiejętność budowania poprawnych wypowiedzi są konieczne do nauki czytania i pisania.
  5. Operacji myślowych czyli zdolności szeregowania, klasyfikowania, dostrzegania relacji, porównywania, odkrywania zasad, które przygotowują dzieci do zadań językowych.
  6. Pamięci symultanicznej i sekwencyjnej od których w znacznym stopniu uzależnione jest opanowanie języka pisanego.

Zaburzenie rozwoju którejkolwiek z tych funkcji może być przyczyną wystąpienia trudności z nauką czytania i pisania.

Pomimo ciągłego wzrostu wiedzy o dysleksji, jej przyczynach i objawach nadal diagnozujemy ją bardzo późno, najczęściej w czwartej klasie szkoły podstawowej. Pociąga to za sobą szereg negatywnych skutków w postaci bardzo utrwalonych nieprawidłowych mechanizmów poznawczych.

O zagrożeniu dysleksją możemy mówić już od trzeciego roku życia dziecka, a skuteczną diagnozę dysleksji postawić już w pierwszej klasie. Dzięki temu możemy zapobiec nie tylko utrwalaniu się istniejących już dysfunkcji, ale także budowaniu negatywnego obrazu własnej osoby.